ترخیص کار گمرک

  • ۰
  • ۰


ترخیص کالا به منظور ارائه کالاها و اجناس به گمرک و آزادسازی آنها برای وارد کننده یا صادر کننده انجام می شود. در این صورت کالا از حالت قاچاق خارج شده و جنبه قانونی پیدا می کند. در فرآیند ترخیص کالا چندین مرحله طی می شود که از جمله آماده سازی، ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیک، محاسبه وجوهی همچون سود بازرگانی، حقوق گمرکی، مالیات، ماخذ تعرفه گمرکی و تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا و … صورت می گیرد.


در اکثر کشورها کارگزاران گمرک و حق العمل کاران، در زیر مجموعه فعالیت فورواردری کالا فعالیت می کنند. خطوط کشتی رانی، وارد کنندگان و صادر کنندگان و تجارت های مستقل بطور عمده کارفرمایان حق العملکار گمرکی به شمار می روند و کشور ایران هم از این قائده مستثنی نمی باشد.


اهمیت ترخیص کالا

در زمانی که فرآیند ترخیص کالا صورت می گیرد، یکی از موارد ضروری، تعیین ارزش کالاهای ترخیص شده می باشد. ارزش کالاها از جمله اطلاعاتی است که یک ترخیص کار گمرک و یک تاجر با سابقه باید به آن توجه داشته باشند. در تمامی گمرکات در مرزهای کشور ارزش کالاها با قیمت های متفاوتی تعیین می شوند.


شرایط لازم جهت ترخیص کالا

برای ترخیص کالا باید مجوزهای لازم و کارت حق  العمل توسط سازمان گمرک ایران دریافت شود.


مراحل تا ترخیص در گمرک

ورود اطلاعات از طریق سیستم EPL

پرینت اظهارنامه

دریافت کوتاژ و تعیین مسیر

ارزیابی کالا

اخذ مجوزهای لازم

کارشناس سرویس ( مجازی )

صندوق

انبارداری و 10% کرایه حمل خطوط خارجی

درب خروج

خروج کالا

چه شما در جایگاه وارد کننده کالا و چه ترخیص کار می تواند فایل های ضروری برای واردات و مراحل ترخیص کالا وارداتی به ایران را آماده کند.قبل از اینکه کالای شما برسد ،شما می توانید تمامی اسناد مربوط به ترخیص را  به شکل پرینت گرفته آماده کنید.عمده ی اسنادی که درخواست خواهند شد شامل بارنامه ،فاکتور خرید (CI)،اعلامیه ورود،لیست بسته ها(PL)،گواهی های حمل،سفارش خرید یا LC .شما باید روند حمل کالا را در سایت کشتیرانی مربوطه پیگیری کنید تا به موقع بتوانید آن را خارج کنید و دموراژ نخورید.چون به محض رسیدن محموله به بندر شما باید روند ترخیص کالای وارداتی را انجام بدهید.در غیر این صورت باید دمراژ بپردازید.معمولا زمان کوتاهی ۲ الی ۳ روز اول رایگان است و بعد از آن دموراژ می خورد.شما می توانید در طی این زمان تشریفات گمرکی را به طور معمول انجام دهید با تمامی اسنادی که برای امور گمرکی لازم دارید.


روند اظهار و ترخیص

تحت یک سیستم الکترونیکی ،دیگر نیازی نیست که به بخش های مربوطه بروید و اسناد کاغذی ارائه دهید،چون دیگر تمام اسناد کاغذی از سیستم کامپیوتری شخص خریدار به سیستم ترخیص الکترونیکی گمرک انتقال داده خواهد شد


عموما روال اظهار و ترخیص شامل این ۴ مرحله زیر است


ثبت اظهار

اولین مرحله از فرایند ترخیص کالا از گمرک تکمیل اظهار نامه واردات و ثبت آن به سیستم گمرک به صورت آنلاین هست. نوع کالا، کمیت، علامت تجاری، فنی، مدل، ارزش و وزن کالا از جمله اطلاعاتی است که در زمان ورود کالاها به گمرک به آنها توجه می شود. حال چه قبل از ورود محموله چه بعد از آن ،شرکت کشتیرانی گزارش ورود و اطلاعات را به گمرک می دهد.اگر هیچ خطا و مشکلی پیش نیاد ،اعلامیه ورود کشتی یا هواپیما توسط سیستم الکترونیکی گمرک شماره اعلامیه ورود به شرکت کشتیرانی و حمل و نقل داده می شود.وقتی که محموله به بندر رسید وارد کننده یا ترخیص کار اظهارنامه را به سیستم الکترونیکی گمرک می دهد. کوتاژ به معنای ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک است که برای هر اظهار نامه ثبت شده، به آن یک شماره اختصاص داده می شود، به این شماره کوتاژ گفته می شود.


بررسی و تایید اظهارنامه

مرحله دوم چک کردن و تائید اعلامیه و اسناد دیگر توسط وارد کننده است.باز هم سیستم الکترونیکی گمرک اطلاعات داده شده را اعتبار سنجی می کند و در عرض چند ثانیه شماره اظهار را به شما می دهد و شما پرداخت الکترونیکی را انجام می دهید.


پرداخت عوارش و مالیات واردات

مرحله سوم پرداخت عوارض و مالیات در خواست شده است که دو راه برای پرداخت عوارض و مالیات گمرکی  وجود دارد:پرداخت به سازمان مربوطه و یا پرداخت به شکل الکترونیکی


ارائه سایر اسناد


در کنار اطلاعات، برخی اسناد و مدارک نیز باید به اداره گمرک تحویل داده شود.


از جمله گواهی بهداشت که برای مواد غذایی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی ضرورت دارد. در کنار آن می توان از فاکتور خرید نیز نام برد که قیمت خرید کالاها را نشان می دهد. ارائه پکینگ لیست، مانیفست و بارنامه نیز از دیگر مدارک لازم جهت ارائه به گمرک می باشد.


 تطبیق اسناد


اداره گمرک به منظور تعیین ارزیاب باید تمامی اسناد و مدارک دریافتی از سوی متقاضیان و تاجران را به دقت بررسی کرده و سپس آنها را جهت ارزیابی و کنترل کالا با اسناد و صدور صورتحساب به قسمت حسابداری ارائه دهد.


بازرسی و آزاد سازی بار


با توجه به اینکه مقوله ترخیص کالا نیاز به تجربه وتخصص دارد گروخ تجاری ققنوس  با بکارگیری أفراد توانمند در این زمینه واگاه به مسائل گمرکی وبازرگانی توانسته درعمل خود را از سایر رقبا متمایز نگه دارد .در بحث گمرکی مهمترین اختلافاتى که ممکن است پیش آید در خصوص تعیین تعرفه و ارزش کالا میباشد با توجه به ضعف سیستم کشور و گنک بودن بعضی مسائل این مجموعه برای احقاق حق شما عزیزان کلیه مراحل را با سرعت دقت و اعتماد پیگیری مینماید تا مشتریان این مجموعه متضزر نشوند


صدور پروانه ترخیص کالا


پروانه ترخیص به کالاها جنبه قانونی می بخشد. همچنین شماره و کد شناسایی نیز در این مرحله تعیین می شود. با وجود این کد بر روی محصولات و کالاها، می توانند در هر کدام از بازارهای کشور عرضه شوند. ضمن اینکه هیچ پیگیری قانونی متوجه تاجران نخواهد بود.


در ادامه پبگیری ها شامل


1- پیگیری اسناد در دفاتر تعرفه و ارزش جهت اختلافات تعرفه ای و تفاوت ارزش(کسر دریافتی ویا بیش بود ارزش)


2- تعیین تعرفه(انوانتر) در دفتر تعرفه گمرک ایران بصورت کتبی


3- ثبت ارزش صادراتی کالا در سی دی ارزش گمرک ایران


4- پیگیری و اخذ مجوزهای وارداتی و صادراتی ، اختلافات در واردات کالا و ممنوعیتهای گمرکی،در دفاتر واردات و صادرات


5- شرکت در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و اخذ نتیجه نهایی


6- شرکت در کمیسیون تجدید نظر

  • ۹۶/۱۱/۲۸
  • حمید سعیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی